نصائح للمبتدئين فى المجال





نصائح للمبتدئين فى المجال

تعرف على ما يجب عمله قبل كتابتك للسيرة الذاتية الخاصة بك (resume):

1/ إعراف اهم الاشياء اللى المديرين وبتوع ال HR  بيبصوا عليها فى ال C.V  .

2/ إعراف ايه الاشياء اللى ينفع تتكتب فى ال C.V  واللى لا تكتب .

3/ اعرف ازاى تكتب كل جزء فيها بشكل محترف.

4/ اعرف ازاى تبعت ايميل وايه اللى تكتبه فيه بشكل يجذب بتوع ال HR .

5/ إعراف ازاى تزود فرص حصولك على كذا اتصال لعمل الانترفيو عن طريق ال C.V



طيب هتعرفهم إزاى


نحب نعرفك ان دلمار هتحاول تساعدك وتقولك على ست اساسيات لازم يكونوا موجودين فى ال C.V  علشان تتميز من خلاله.


اولاَ: حدد الوظيفه اللى انت مقدم ليها بناءَ على مؤهلاتك لان بتاع ال HR مش فاضى.

ثانياَ: ميز ال C.V  بتاعك بشكل عام بحيث أن من يقرأه يجذب له خلال 15 ثانيه.

ثالثاَ: اكتب ال C.V  بتاعك بشكل محترف وتجنب الاخطاء الإملائية.

رابعاَ: إستخدم التسويق فى ال C.V  بأنك تعرف تسوق لنفسك, وده عن طريق عرضك لمهاراتك وخبراتك السابقه.

خامساَ: إعرض مهاراتك فقط اللى ليها علاقه بالوظيفه اللى انت مقدم ليها.

سادساَ: لا تنقل من اى C.V  اخر دائما خليها تعبر عنك.



فى المقابل أكيد فى أشياء يجب تجنبها أثناء عملك لل C.V  وقبل تقديمها لاى وظيفه.


1/ لا تضع عنوان لل C.V .

2/ لا تضع صوره شخصيه ليك الا لو كانت الوظيفه تستدعى ذلك او اطلب منك ذلك.

3/ ايميلك لازم يكون فورمل اى باسمك.

4/ لا تضع برواز لل C.V  او اى الوان.

5/ اكتب اهدافك من العمل فى تلك الشركه تضع فيها مؤهلاتك وازاى هتقدم قيمه مضافه للشركه.

6/ دائما حاول ان ال C.V  لا يزيد عن صفحتين خصوصا فى سنوات الخبره الاولى.

7/ لو لديك مهارات شخصيه تكلم عنها فى الانترفيو ولكن لا تكتبها فى ال C.V .

8/ ابعد عن اى اختصارات فى ال C.V  كاسم كورس او اسم مكان دائما حاول انه يكون واضح.

9/ اكتب ما فعلته فعلا فى ال C.V  بتاعك.

10/ علشان تكون متميز لا تكتب الوصف الوظيفى  لوظيفتك السابقه بل حدد انجازاتك فيها وما هى المشاكل التى ساهمت فى حلها خصوصا اذا لم تكن من حديثى التخرج او انت فى سوق العمل منذ سنوات عديده  فيفضل كتابة انجازاتك وليس مهام عملك.

11/ حاول ان تكتب فى الجزء الخاص بالمهارات مهاره مميزه لديك مش انك تكتب بتعرف ويندوز او بتعرف تبعت ايميل.

12/ مؤهلك التعليمى ممكن تكتبه تحت لو كان تعليم حكومى او تقديرك اقل من جيد.

13/ تكلم عن انشطتك التطوعيه.

14/ حدد معلوماتك الشخصيه المهمه التى لها اهميه مثلاَ انك لا توضح ديانتك ايه.

15/ ابعت الايميل بتاعك ولا تنسى عنوانه موضح به الوظيفه المقدم لها.






شكراً على التعلق