إتيكيت الاعمال business etiquette


إتيكيت الاعمال  business etiquette





يعتبر مراعاة الاتيكيت من العوامل التى تؤثر وبقوه فى طريقة نظرة الناس وتعاملهم معك واحياناَ سيقرروا من خلاله هل سوف يقوموا بالتعامل معك ام لا.



الاجنده التى سوف نتحدث عنها ونغطيها فى حديثنا هنا هى:

اتيكيت المقابله

اتيكيت الطعام

اتيكيت المراسلات

اتيكيت جوه المكتب

اتيكيت اثناء السفر





طيب هل الكلام ده هيأثر على ال career بتاعك وعلى صورتك وعلى نظرة الناس لينا وعلى المستقبل الوظيفى وعلى زيادة المرتب وعلى قبول الناس ليا من عدمه طبعاَ أكيد

إنت بيكون عندك فرصه وحيده لكى تعمل على تفعيل الانطباع الاول للشخص الذى امامك سواء كان فى مقابله او ايفنت .event




اذن ما هو اتيكيت الاعمال

هو مجموعه من القواعد الى تسمح لينا فى اننا نتفاعل مع المحيطين لينا بشكل متحضر وهى فى الاخر سلوكيات مرتبطه بثقافة ومعرفة الحضور, كل منطقه وليها سلوكيات




خطوات الاستعداد لذلك

لازم تجهز اول 12 كلمه انت هتقولهم فى اى اجتماع او ندوه هياخذوا انطباع اول عنك من خلالهم

وايضا تجهز اخر 12 كلمه فى اخر هذا اللقاء فسيكون لهم تاثير كبير عليك



لاحظ ان الناس هتحكم عليك حكم مبدئى فى اول 30 ثانيه



لاحظ ان لاحظ ان الناس بتقرر شىء ما فى اول اربع دقائق من جلوسهم معاك




وعلشان تنجح فى الثلاث خطوات الى فاتوا



لازم تفهم جمهورك او الشخص الذى سوف تقوم بمقابلته



اثناء الجلوس لازم تفكر فى توقعات الطرف الثانى او قبل المقابله

تحديد الاهداف لكى تاتى النتائج كما ترغب قبل اى لقاء , اى لازم تكتب الحاجات ده

خذ بالك من سلوكك اذا كنت هتقابله وجهاَ لوجه وما ترتديه وخذ بالك من نوعيه البيرفن بتاعك هل سيقبله الاخرون ام لا




إتيكيت المقابله:


لازم يكون دراعك مفرود وانت تقوم بالسلام على اى حد , وده علشان اسيب مسافه بينى وبين الى امامى , وايضا لتتمكن من ان تسلم عليه بحراره

لما تقوم على تقديم احد الموظفيين للعميل , لازم تحاول ان تبدا بالمدير الاول ثم المشرف وهكذا

احترم ميعاد اللقاء

اهتم بتعبيرات الوجه

لا تنسى الابتسامه  الخاصه بيك طول ما انت موجود فى اللقاء وياريت ما تنساها ابدا فى حياتك

لازم لما تقدم الكارت الشخصى الخاص بك لحد اقدمه والكارت على وجهه وليس مقلوباَ , وايضا لما تقوم باخذ اى كارت شخصى من اى حد لازم تلقى نظره عليه الاول ولو ثلاث ثوانى قبل ما تضعه فى جيبك او شنطتك.




إتيكيت الطعام:


لازم تعرف الاكلات المفضله لدى الضيوف (سمك ام لحوم)

طيب تعمل ايه قبل الايفنت بتاعك اكتب رساله بسيطه وقوم على إرسالها للمدعويين وتاخذ منهم الفيدباك

لازم توصل بدرى قبل الميعاد لكى تشاهد هل كل شىء على ما يرام ام لا



إجلس شمال الضيف وليس يمينه



لازم الضيف يشكر المدعو وما ينفعش انه يعزم انه يدفع الحساب ولكن يشكره فقط وممكن بعد ذلك يبعتله رساله او ايميل شكر وفيدباك بشكل عام عن اليوم.




إتيكيت المراسلات:


لازم ترد على اى ايميل ولازم تعمل للايميل ده مقدمه وعنوان وتوقيع خاص بك

لازم تجرى المكالمات التى لم تستطع ان تقوم بالرد عليها فى وقتها وذلك خلال نفس اليوم.




إتيكيت جوه المكتب:


فبل ما تروح لموظف اخر فى الشركه انت محتاج تجلس معاه لازم اكلمه الاول واستاذنه واشوفه هل هو مستعد لمقابلتى او فاضى ام لا

لو دخلت على زميل ليك فى العمل وكان معاه تليفون وانت مستعجل , ممكن تكتبله  ملاحظه على ورقه صغيره بخط واضح وتتركها على مكتبه وامام عينيه

لازم لما تحضر اى اجتماع يكون معاك مذكره صغيره وقلم او تابلت او اى شىء تقوم بالتسجيل عليه ما يقال

لازم تنسى كل امورك الشخصيه فى البيت قبل حضورك الاجتماع

اقل درجه من الموظفين فى الشركه يجلس اخر واحد فى المكان الفاضى.




إتيكيت السفر:


اقرا عن ثقافة هذه البلد

اعرف الجو هناك هيكون عامل ازاى

اعرف معلومات عن العمله بتاعتهم

اعرف معلومات عن الاماكن المقرر زيارتها

اعرف الجرائد المعروفه لديهم.




اخيرا وباختصار سلوكك فى الشركه هوه الى بيخليك مختلف عن الاخرين وبيساعدك على الترقيه او تفوز بوظيفه اعلى

اذن اتيكيت الاعمال بيعبر عن مدى إتصالك بالمجتمع المحيط بك وبيؤثر على مدى رؤية الاخرين لك.





شكراً على التعلق